maanantai 15. syyskuuta 2014

Käyttäjätunnusten asetukset on hyvä käydä läpi

Syksyn toisessa kerhotapaamisessa tuli esiin tilanne, että erään ilmaisen, netissä toimivan sähköpostipalvelun salasana oli unohtunut. Olisi ollut tärkeää päästä kirjautumaan sähköpostiin, jonne on talletettuna viestien liitteenä olleita valokuvia.

Tässä palvelussa on mahdollisuus, että kirjaa omiin henkilö-kohtaisiin tiliasetuksiin toisen sähköpostiosoitteen, jonne palveluntarjoaja voi tarvittaessa lähettää viestin tai linkin, jonka avulla salasanan voi nollata ja luoda uuden.

Totesimme, että eräässä toisessa palvelussa on mahdollista kirjata oma matkapuhelin, jonne voidaan lähettää tekstiviestillä koodi, jota palvelu sitten kysyy tällaisessa tilanteessa.

Ja vielä eräässä toisessa palvelussa totesimme, että on mahdollista kirjata sekä matkapuhelimen numero että varasähköpostiosoite. Tilanne on siis palveluntarjoajille tuttu ja siihen voi varautua antamalla vaihtoehtoisia yhteystietoja. Mutta mikäli mitään edellä mainittuja tietoja ei palveluun kirjata, voi tili jäädä lukituksi ja viestit ja kuvat pysyvät lukon takana, kunnes palveluntarjoaja poistaa tilin ja sen mukana tiedot, joita ei ole enää pitkään aikaan käytetty.

Tämä tapaus muistutti, että on tärkeätä
1) täyttää palvelun henkilökohtaisiin asetuksiin riittävä määrä omia yhteystietoja
2) tallettaa viestien liitteenä tulleet valokuvat oman tietokoneen kiintolevylle tai sitten eri palveluntarjoajien ns. pilvipalveluihin.
3) tallettaa eri palvelujen salasanat johonkin turvalliseen paikkaan erilleen käyttäjätunnuksista. Itse käytän tähän tarkoitukseen laadittua erillistä ohjelmaa, jossa yhden salasanan takaa löytyy salasanat kaikkiin niihin palveluihin, joihin olen kirjautunut.
4) tallettaa säilytettävät viestit ja valokuvat varmuuden vuoksi useampaan paikkaan. (PJ)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti